TeamViewer konečně opravdu pro všechny?
8. 6. 2023 | Tým Adaptech | Témata: Přístupnost NV Access Dolphin Ostatní software Lokalizace Freedom Scientific
Žijeme v době internetu, který se stal základem moderní společnosti. TeamViewer je moderní a oblíbenou aplikací určenou pro vzdálené ovládání vašeho počítače, mobilu, tabletu, atd. Je čím dál tím důležitější být ve správný čas na správném místě. Díky vzdálené správě TeamViewer je to možné a snadné jako nikdy předtím.
Přístupnost je základ
V Adaptechu se od samého počátku snažíme o to, aby nejen námi nabízená, ale i další softwarová řešení byla co nejvíce přístupná pro nevidomé a slabozraké uživatele, a to pokud možno v češtině nebo slovenštině. Proto se kromě vývoje a prodeje pomůcek zabýváme i dalšími projekty, mezi které patří lokalizace a zpřístupňování softwaru. V češtině jsou tak díky nám produkty společnosti Dolphin, program Balabolka, výkonný multimediální přehrávač PotPlayer nebo kdysi velmi oblíbený, ale dnes již bohužel nevyvíjený software Window-Eyes.
Kromě lokalizace rovněž spolupracujeme s různými výrobci a pomáháme jim s řešením problémů, které se týkají přístupnosti jejich aplikací. Jednou z takových firem je i společnost TeamViewer, jejíž software pro vzdálenou podporu patří k nejpopulárnějším na světě.
Když začátkem roku 2020 vyšla verze v15.2.2756, přístupnost tohoto softwaru utrpěla. Nebylo možné jednoduše číst seznam kontaktů přidaných do účtu TeamViewer pomocí čtečky obrazovky a verze obsahovala i velký počet nepopsaných tlačítek. Proto jsme se na společnost TeamViewer obrátili s požadavkem, aby byly tyto problémy odstraněny. Komunikace byla velmi složitá a dlouho nevedla k rozumným výsledkům. Po čase v TeamVieweru prostředí opět změnili, ale tentokrát ještě k horšímu. Nový design byl kompletně nepřístupný s jakoukoliv čtečkou obrazovky. Naše odhodlání ale nepolevilo a každou vydanou verzi jsme pečlivě otestovali a opakovaně výrobci nahlašovali, že jejich software stále není pro zrakově postižené uživatele použitelný.
TeamViewer kompletně v novém
Nyní se zdá, že se naše dlouholetá snaha dočkala výsledku. S verzí v15.41.7 přichází TeamViewer s úplně novým prostředím, které se podobá webovému rozhraní. Tento typ designu je v dnešní době velmi populární, a tak i zde zvolili právě tento styl. V první řadě je třeba říci, že prostředí je zatím téměř kompletně v angličtině a s výrobcem aktuálně jednáme o jeho české lokalizaci. Z hlediska přístupnosti program nyní nejlépe funguje s produkty společnosti Dolphin a programem Předčítání, tedy se čtečkou obrazovky integrovanou přímo ve Windows.
Po spuštění programu se zobrazí úvodní stránka, kde se můžete stiskem tlačítka „Sign into TeamViewer“ (Přihlásit se k TeamVieweru) přihlásit k účtu TeamViewer, jestliže jej máte. Pokud takový účet dosud nemáte, můžete si jej založit stiskem tlačítka „Create one here“ (Vytvořit zde). Přihlásit se můžete rovněž účtem Google nebo Microsoft stiskem příslušných tlačítek.
Pokud se přihlašovat nechcete, ale chcete, aby se k vašemu počítači někdo připojil, máte několik možností:
- Připojit se pomocí kódu relace (session code): Toto je nový způsob připojování místo ID a hesla. Pokud znáte kód relace, můžete jej zadat do editačního pole „Session code“ a stisknout tlačítko „Connect“ (Připojit). Tím dostane druhá osoba možnost připojit se k vašemu počítači pro poskytnutí jednorázové technické podpory. Jakmile technická podpora požádá o připojení k vašemu počítači, musíte požadavek potvrdit stiskem tlačítka „Accept“ (Přijmout) a spojení se naváže.
- Pokud preferujete starší způsob, můžete technické podpoře sdělit vaše ID a heslo, které se zobrazí ve spodní části stránky.
Pro poskytování podpory druhé osobě je třeba se přihlásit účtem TeamViewer. Máte-li účet, stiskem tlačítka „Sign in here“ se dostanete na stránku pro přihlášení. Po zadání vašeho e-mailu a hesla vám na e-mail přijde výzva k ověření přidávaného zařízení mezi důvěryhodná. V e-mailu potvrďte odkaz „Přidat mezi důvěryhodná zařízení“ a na internetové stránce, která se zobrazí, stiskněte tlačítko „Trust“ (Důvěřovat".
Nyní se vraťte do okna TeamVieweru, zaškrtněte políčko „I've added this device to the trusted devices list“ (Přidal jsem toto zařízení do seznamu důvěryhodných) a akci potvrďte stiskem tlačítka „Sign in“. Nyní bude opět třeba zadat heslo a potvrdit tlačítkem „Sign in“.
Po úspěšném přihlášení se zobrazí úvodní stránka s prezentací nového prostředí TeamVieweru. Tu si můžete projít po jednotlivých slidech nebo tlačítkem „Continue“ (Pokračovat). Zde se např. dozvíte, že již není třeba posílat technické podpoře ID a heslo, ale naopak jako uživatel obdržíte od podpory odkaz s kódem, pomocí kterého se k vašemu PC bude moci technik připojit. Prohlídku zakončíte stiskem tlačítka „Launch the new TeamViewer“ (Spustit nový TeamViewer).
Nyní se nacházíte na hlavní stránce programu, kde si můžete prohlédnout vaši nedávnou aktivitu, přistupovat k vašim kontaktům a zařízením a především poskytovat nebo přijímat podporu.
Poskytování podpory
Pokud chcete poskytnout technickou podporu druhé osobě, tedy ovládat vzdálený počítač, stiskněte tlačítko „Create a session“ (Vytvořit relaci). Po stisku tohoto tlačítka se zobrazí stránka pro vytvoření jednorázové relace.
Zde se nachází pole s názvem relace, např. „New session 1“, to můžete nechat být, nebo si jej pojmenovat podle sebe. Pod tímto polem uvidíte odkaz a kód, který je třeba předat protistraně, např. pomocí e-mailu. Odkaz vede na stránku https://quicksupport.me/s a kód je sedmimístné číslo.
Když váš partner vloží v okně svého TeamVieweru tento kód do políčka „Session code“, budete moci jeho počítač ovládat.
Potřebuji technickou podporu
Potřebujete-li, aby se někdo připojil k vašemu počítači, je třeba stisknout druhé tlačítko – „Join a session“ (Připojit se k relaci – funguje i bez přihlášení, viz výše). Preferujete-li klasický způsob práce pomocí ID a hesla, v obou případech je i tento způsob k dispozici po stisku tlačítka „Connect with ID“ (Připojit se pomocí ID).
V nastavení programu pod tlačítkem „Settings“ můžete kromě jiného nastavit bezobslužný přístup k vašemu zařízení nebo vrátit vzhled do předchozí, kompletně nepřístupné podoby.
Shrnutí
Trvalo to velmi dlouho, mnoho verzí jsme otestovali a téměř nedoufali v úspěch, ten se ale nakonec dostavil. Prostředí nového TeamVieweru je sice úplně jiné, na první pohled složitější, ale téměř kompletně přístupné. Ještě je co dolaďovat, ale nyní je řada především na výrobcích speciálního softwaru.
S produkty Dolphin je problémů nejméně. Při prvním spuštění
TeamVieweru se Dolphin kurzor občas nezapne nebo nezobrazí text, po přepnutí
z okna do okna již ale většinou k zobrazení dojde a program lze
ovládat.
Velmi podobně se to chová i s programem Předčítání.
S NVDA nový TeamViewer funguje jen s občasným použitím funkce OCR
rozpoznávání, kdy je po rozpoznání potřeba kdekoliv v textu stisknout
Enter a webové rozhraní se spustí a jde ovládat. Občas z něj ale NVDA
samovolně vyskočí a proces rozpoznávání je třeba zopakovat.
S JAWSem (testováno na poslední stabilní verzi
v2022.2207.25.7 i aktuální české veřejné betaverzi v2023.2212.23.1) se
program jeví kompletně nepřístupný.
Máme obrovskou radost, že společnost TeamViewer svůj software po mnoha letech dostala do téměř kompletně přístupné podoby. Nové verze nyní vycházejí velmi často a i komunikace s výrobcem se zlepšila. S komunitou okolo NVDA i firmou Freedom Scientific jsme již také v kontaktu, a proto věříme, že se v následujících verzích TeamVieweru a čteček obrazovky jeho přístupnost brzy doladí do ideální podoby.