Základní srovnání e-mailových klientů

16. 3. 2023 | Tým Adaptech | Témata: Přístupnost Klávesové zkratky Ostatní software

V dnešní novince se blíže podíváme na aktuálně dostupné e-mailové klienty, jejich přístupnost, efektivitu práce a celkovou použitelnost.

I když se v dnešní době stále více požadavků dá vyřešit pomocí chatu, např. přes WhatsApp nebo Messenger, patří e-mail stále k nejrozšířenějším způsobům komunikace a v pracovním životě to platí dvojnásob. Proto je efektivní práce s e-maily každodenní nezbytností.

E-maily můžete řešit přímo na webových stránkách, ale minimálně z pohledu jednoduchosti obsluhy jsou specializovaní e-mailoví klienti podle nás lepším řešením. E-mailových klientů existuje celá řada. My jsme se zaměřili na ty, které považujeme za nejlepší z hlediska přístupnosti.

Pošta

Program jednoduše nazvaný „Pošta“ je základním e-mailovým klientem, který je součástí Windows 10 a 11 a nahrazuje předchozí generace těchto programů od Microsoftu, jakým byly Windows Live Mail nebo Outlook Express. Protože je přímo součástí Windows, je samozřejmě zdarma.

Rozhraní tohoto programu je řešeno v „moderním“ designu tzv. univerzálních aplikací, ale i přesto se jedná o klienta, který je plnohodnotně přístupný pro čtečky obrazovky. V programu není z hlediska přístupnosti nutné nastavovat mnoho věcí. Určitě ale doporučujeme v „Nastavení“ > „Podokno čtení“ odškrtnout možnost „Automaticky otevírat další položku“.

Program umožňuje propojení s dalšími aplikacemi od Microsoftu, jako je vestavěný kalendář, aplikace „Lidé“ nebo „Microsoft To Do“ pro tvoření a správu seznamu úkolů.

Samotná práce s e-maily je pak v zásadě standardní. Funguje zde většina klávesových zkratek, jako např. CTRL + N pro vytvoření nové zprávy, CTRL + Enter nebo ALT + S pro odeslání zprávy, CTRL + R pro odpověď a CTRL + F pro přeposlání zprávy. Pro odpovídání a přeposílání je ale třeba původní zprávu nejprve otevřít.

Protože je Pošta tzv. moderní aplikací, neobsahuje standardní aplikační menu a do nastavení je třeba dojít tabulátorem. Rovněž strom složek („Doručená pošta“, „Odeslaná pošta“, „Odstraněná pošta“ atd.) není přímou součástí hlavního okna, ale objeví se až po klepnutí na tlačítko „Složky“. Když ale stisknete tlačítko „Navigace“, rozbalí se nebo sbalí další ovládací prvky. Když jsou rozbalené, budete mít v hlavním okně okamžitý přístup k seznamu účtů a seznamu složek. Ten obsahuje oblíbené složky a položku „Další“, přes kterou se můžete dostat ke všem složkám. Volbu si program pamatuje – jestliže si tedy seznamy necháte rozbalené, nemusíte vůbec používat tlačítko „Všechny složky“.

Všechna tlačítka jsou bez problémů přístupná a aplikace obsahuje i řadu dalších klávesových zkratek.

Mozilla Thunderbird

Klient Mozilla Thunderbird patří k nejoblíbenějším programům pro práci s e-maily. Jedná se o komplexní a zdarma dostupný software s mnoha možnostmi. Výhodou tohoto klienta je jeho rychlost, stabilita, jednoduchá možnost zálohování veškerého nastavení a rozšiřitelnost pomocí doplňků. Nevýhodu pro někoho mohou představovat opravdu rozsáhlé možnosti nastavení a přizpůsobení. Právě díky nim jej ale lze nastavit tak, aby byla práce s ním jasná a jednoduchá.

Co se týče přístupnosti, je používání Thunderbirdu většinou zcela bezproblémové, občas se ale může stát, že se změní chování nějaké funkce po aktualizaci programu.

Software podporuje množství klávesových zkratek, i když např. přeposlání zprávy se nedělá zkratkou CTRL + F, ale kombinací kláves CTRL + L. Ostatní základní zkratky jsou standardní a je možné je použít, aniž byste museli e-mailovou zprávu otevírat.

Oproti programu Pošta obsahuje Thunderbird standardní aplikační menu a rovněž standardní strom složek („Doručená pošta“, „Odeslaná pošta atd.), který je dostupný přímo v hlavním okně aplikace.

Mozilla Thunderbird má k dispozici široké možnosti práce s e-mailovými zprávami. Užitečnou možností je např. jejich třídění do složek dle daných kritérií a kategorizace pomocí štítků.

Microsoft Outlook

Microsoft Outlook patří k nejrozšířenějším e-mailovým klientům na světě. Je k dispozici pouze jako součást kancelářského balíku Microsoft Office pro domácnosti a podnikatele nebo předplatného služby Microsoft 365. Obsahuje mnoho funkcí, je např. propojen s kalendářem a umožňuje plánování schůzek. Stejně jako Thunderbird umožňuje i Outlook třídění e-mailů do složek podle různých pravidel a barevné odlišování jednotlivých složek či kategorizaci zpráv pomocí štítků.

Microsoft Outlook podporuje standardní klávesové zkratky pro práci s e-maily a též mnoho dalších zkratek pro jednotlivé části aplikace. Stejně jako Thunderbird podporuje také Outlook instalaci doplňků, které jeho funkcionalitu ještě rozšiřují.

Co se týče přístupnosti, nemělo by docházet k větším problémům. Protože je tento klient na trhu již řadu let, je široce podporován asistivními technologiemi. Nevýhodou může být jeho komplexnost a relativní složitost, která nemusí vyhovovat každému. Např. pro uživatele, kteří od e-mailového klienta nevyžadují pokročilé funkce, může být jeho používání složité. Druhou nevýhodou pak je, že se jedná o relativně drahý produkt.

Shrnutí

Nepatříte-li k uživatelům s vysokými nároky na e-mailovou komunikaci, splní vám vše potřebné aplikace Pošta. Je to program jednoduchý na obsluhu, se čtečkami obrazovky plně přístupný a obsahující valnou většinu funkcí pro běžnou komunikaci.

Pokud potřebujete e-maily různě třídit, filtrovat, zálohovat a jednoduše přenášet mezi počítači, je pro vás Thunderbird tím pravým. Obsahuje mnoho možností a díky doplňkům z něj můžete vytěžit maximum.

Microsoft Outlook je robustní nástroj obsahující podobné množství funkcí jako Thunderbird, ale je pomalejší na práci a není poskytován zdarma.